sunnuntai 15. maaliskuuta 2015

Juhlapäivää ja teetä.

Tänään, maaliskuun viidentenätoista päivänä Unkarissa vietetään kansallista juhlapäivää vuoden 1848 vallankumouksen muistoksi. Mä en ole oikeastaan ihan perillä, mitä kaupungissa tänään oli ja miten ihmiset noin yleisesti ottaen suhtautuu tähän muistopäivään. Kuitenkin mä osallistuin omalta osaltani tän päivän juhlistamiseen, sillä kaikissa Unkarin kouluissa oli perjantaina muistotilaisuus.
Meidän koulussa tapana on, että juhlapäivinä aina jonkun luokan vastuulla on kehittää jonkinlainen esitys ja nyt oli meidän luokan vuoro. Me valmistettiin pieni näytelmä johon sisältyi myös video, joka oli kuvattu ympäri Budapestia, Mikä teki tästä mulle erittäin mielenkiintoisen tapahtuman, oli se, että mä olin yhdessä päärooleista vuorosanojen kera. Ja ilmeisesti mä suoriuduin ihan kiitettävästi. Näytelmän idea oli se, että mun luokkakaverit selittivät mulle vähän tän päivän historiaa, kun kerran olen vaihto-oppilas. Mä sain sitten näytelmän jälkeen vielä pitää mun ruusukkeen, joka kuuluu tähän juhlapäivään.





Lauantaina ja sunnuntaina oonkin sitten vaan lähinnä nukkunut ja syönyt. Oli aika rankka viikko nimittäin. Käytiin Kristan kanssa yhdessä mun lempipaikoista, Vörös Oroszlán -kahvilassa, jossa istuttiin tyynyillä lattialla ja juotiin teetä monta tuntia.




Ehkä parasta tällä hetkellä on se, että täällä alkaa olee ihan oikeesti kevät. Yks päivä auringossa oli jo ainakin 15 astetta ja varmaan suurin osa Budapestin asukkaista oli ulkona ihan vaan hengaamassa. Niin ja turisteja alkaa olla aika lailla. Perjantaina löysin 5kpl suomalaisia, joista ekat kaks oli eksyneet ja neuvoin ne eteenpäin. Mähän asun täällä, kyllä mä tiedän missä paikat on.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti